Permalänk
Medlem

Kylare till 7800X3D

Hejsan,
Jag håller på att uppdatera min dator, och letar efter en kompetent kylare till en 7800X3D, MSI b650 tomahawk, (grafikkort ej valt än). Har beställt ett 1 x be quiet! Pure Rock Slim 2, är det för klent eller kommer det att fungera? Har ett Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Kommer funka finfint. X3D-modellerna går förvånansvärt svalt (de är klockade lägre än X-modellerna pga begränsningar med cachen)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Yes okej, det låter ju finfint! Så det finns ingen direkt anledning att köpa något "kraftfullare" eller beror det lite på övriga delar som datorn kommer att ha? Tänker att den var väldigt prisvärd om den klarar jobbet. Annars får ni tipsa om andra kylare i prisklassen upp till 600kr max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaymie95:

Yes okej, det låter ju finfint! Så det finns ingen direkt anledning att köpa något "kraftfullare" eller beror det lite på övriga delar som datorn kommer att ha? Tänker att den var väldigt prisvärd om den klarar jobbet. Annars får ni tipsa om andra kylare i prisklassen upp till 600kr max.

En större kylare kommer ju kunna leda bort samma värme med mindre fläktljud om inte annat. Men om du bara vill ha en som fungerar till bra pris så är det ett bra val

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Yes okej jag förstår. Såg att be quiet 2 har max 100 W TDP, medan cpun (7800x3d) kräver 120. Funderar istället på en DeepCool AK620 (kanske lite overkill?). Eller en Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart (som är lite billigare och har 150W TDP). Någon erfarenhet av någon av dessa? Har som sagt ett Fracal Design Define R4 (tror jag det heter).

Permalänk
Medlem

Om min noctua nh-d14 inte passar pga io shield och bajs kommer jag köpa en Peerless assassin, verkar överlägset bäst sett till pris och performance

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaymie95:

Eller en Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart (som är lite billigare och har 150W TDP).

Har enligt tester nästan samma kapacitet om en Noctua NH-D15 så det vore dumt att välja något annat i den prisklassen.

https://www.sweclockers.com/test/37550-thermalright-peerless-...

Permalänk
Medlem

Yes det fick faktiskt bli en Pearless assassin 120 SE, verkar vara bra värde för pengarna. Tack för alla inputs!